Print deze pagina

Ruddy Fisscher

Westend set voor fl 100,-….

Geboren Indo/Hagenees Ruddy Fisscher (1947) is 17 jaar als hij deel uitmaakt van Ruby and the Playmates, een band die vooral in Den Haag en omstreken optreedt. Ruddy beroert de drumketels van zijn zwart parelmoer Westend drumstel, die zijn vader tweedehands (fl. 100,-!) voor hem koopt bij Henk Suiker op de Vaillantlaan. De Westend set wordt bij Servaas ingeruild voor een fraaie Ludwig, als Ruddy gaat drummen bij Jenny and the Rascals. Die band valt in 1967 uit elkaar, waarna diverse invalbeurten zich aandienen, onder meer bij Q65, The Sandy Coast en The Motions.


Ruddy Fisscher met zijn zwart parelmoer bekleedde Westend kit bij Ruby and the Playmates (1964).


Ruddy als invaller voor Jay Baar, bij Q65, in 1967.

Als Sieb Warner in 1967 ernstig gebelesseerd raakt aan zijn handen wordt Ruddy door Motions-manager Cees van Leeuwen, na een auditie, gekozen om Sieb voor een aantal weken te vervangen. Ruddy speelt bij de Motions niet op zijn eigen Ludwig, maar op het goud-glitter Westend drumstel (weliswaar met eigen Ludwig snare en hardware) van Sieb Warner. Over zijn invalbeurt bij de Motions weet Ruddy het volgende te vertellen:

“Hard slaan werd steeds noodzakelijker, omdat het drumstel nog niet werd versterkt, terwijl de versterking van de anderen in de band steeds harder werd. De hihat en de bekkenstandaards waren in die tijd nog niet zo lang en verlengbaar, dus liet ik speciaal aangepaste, verchroomde verlengstukken maken. Natuurlijk gebeurde dat bij De Hooge, op het Westeinde".


Op drums bij The Motions (1967). Op gitaar links Gerard Romijn (ex Tee Set), de opvolger van Robbie van Leeuwen.

"Met The Motions speelde ik op Westend simpel vanwege de naam die op de bassdrum stond en het specifieke bassdrum-geluid en toms. Noodzakelijk omdat ik in een aantal Motions nummers de kenmerkende feel op de twee toms die Sieb speelde vanzelfsprekend moest naspelen. "Why Don’t You Take It", weet je nog? Dat was een "dwingende" opdracht van Cees van Leeuwen. Verder gebruikte ik natuurlijk wel mijn eigen loeiharde diepe Ludwig snaredrum en hardware, alsook mijn eigen Zildjian bekkens. Natuurlijk gebruikte ik veel (2B merkloze) stokken.
In die tijd experimenteerde ik samen met Sieb veel met het geluid en wat er bij kwam kijken, omdat hij soms wel meereisde in de bus en zo via mijn spel goed zijn band kon observeren en vooral hoe de drums doorkwamen. Een geweldige tijd, ik heb er erg goede herinneringen aan".


The Motions, 1967. Met Ruddy op de drums van Sieb Warner. 


The Motions, 1967, zaal De Waakzaamheid, Koog aan de Zaan.
.


"Het verhaal ging toen al rond dat Knéh (de bijnaam van Motions-bassist Henk Smitskamp) er een extra basversterker bij moest kopen omdat ik met mijn snaredrum er bovenuit kwam. Echter, en dat moet gewoon gezegd worden, de enorme 24“ Westend bassdrum die Sieb gebruikte en had laten fabriceren bij De Hooge, en waar ik dus ook op mocht spelen met de Motions, gaf een enorme dreun die zo herkenbaar was voor het spelen met deze band. Het was voor mij heel erg wennen, omdat Sieb had ontdekt, dat door met een zacht speelvel te drummen en het voorvel hoog op te spannen, je die forse naklank-dreun krijgt. Dat dit erg veel energie met drummen gaf kun je misschien wel indenken".


Ruddy Fisscher bij The Limits, hier op DW. Foto: Met dank aan Voorburg Bands Live.

Anno nu heeft Ruddy Fisscher geen vaste band meer, maar speelt hij op zijn Ludwig in gelegenheidsformaties in kroegen en strandtenten met zijn oude maatjes uit de muzikantenscene in Den Haag.

AP/RvdW, mei 2012 

 


Vorige pagina: Rooie Ruud
Volgende pagina: Ries Doms