Print deze pagina

Haagse vondst op Beverwijkse bazar…


Prachtige Westend set gered van de ondergang…

Mijn naam is Jeroen Engelberts en ik woon in Badhoevedorp. Ik ben een oud-leerling van Piet Klaassen en speel in de jaren 50 Rock & Roll band ’Cruise Control’. Ik ben gek op vintage drumstellen en speel al jaren op een Rogers Londoner Five en ben in het bezit van de oude Royal set van Piet Klaassen. 

Nu wil het geval dat ik op een zondagmorgen met mijn gezin op de Bazar in Beverwijk liep. We liepen in de oude hal en er lagen bergen oude ’meuk’. Opeens zag Danielle, mijn vrouw, een trommeltje liggen en zei tegen de kinderen, gauw doorlopen, anders ziet pappa het… Mijn zoon Thomas vond dat wel een beetje zielig en riep tegen mij; kijk papa een oude trommel, daar, tussen de rotzooi! Ik keek eens goed, haalde de rommel een beetje opzij en kon mijn ogen niet geloven…: een oude Westend snare! Ik vroeg aan de man van de berg rommel hoeveel de snare moest kosten… Hij was toevallig die dag jarig, en 80 jaar geworden, dus in een vrolijke bui. Er ligt nog meer trommel spul, en je mag alles hebben voor 100 euro… Ik ging eens goed graven, kwam nog 3 bassdrums, 2 snares en wat toms tegen. Het ging mij echter om de Westend set, die met een bassdrum, floortom, snare en tom aardig compleet leek. Ik heb de man de 100 euro’s betaald en heb alles in de auto geladen.


Thuis uitgestald.
 

Thuis heb ik alles in de tuin uitgestald, het was gelukkig goed weer, en kwam tot de ontdekking dat ik buiten de Westend set, een Sonor Bassdrum, een Olympic snare en nog wat losse ketels rijker was. Die kon ik mooi op de naderende vintage drumbeurs DVDM proberen te verkopen om met de opbrengst mijn Westend set op te knappen, want er ontbrak nogal wat aan mijn nieuwe aanwinst. Dat dit heel vlot zou lukken, en ik zodoende mijn Westend set zou terugverdienen, kon ik toen nog niet weten.

De vorige eigenaar van het drumstel had zonder ondervellen gespeeld en dus ontbraken de ondervellen en de lugs van de toms en de bassdrum. De snare was wel compleet, alleen de vellen volledig versleten. De Spanranden waren gelukkig wél aanwezig, al waren die van de tomtom vakkundig gemolesteerd. Doordat de maten van de ketels (pre-international) niet correspondeerden met de vellen (inch-maten) hebben ze de spanranden uitgebogen om verder over de ketel te kunnen trekken en de (te grote) vellen aan te spannen… Hoe verzin je het… Ik heb een bevriende autoplaatwerker gevraagd om de boel weer een beetje te fatsoeneren, hij vond het wel een uitdaging en een rond houten wiel dat (heel toevallig) precies de juiste maat van de spanranden had, kon hij mooi als mal gebruiken, en na een paar uur hameren was hij wel tevreden met het resultaat, mooier kon het niet worden.


Spanrand tom beschadigd.

Ik had inmiddels contact gelegd met Rob van der Werf, die mij wist te vertellen dat het onmogelijk is om nog aan goede originele spanranden te komen, dus had ik mazzel met het feit dat ik ze allemaal nog had. Alleen de tomtom randen waren verbogen, dus hoefde ik bij de snare en floortom randen niet te ’plaatwerken’. De snare is volgens Rob wat later gemaakt dan de overige trommels want deze heeft een zogenaamd ’sterlogo’. De rest, bass, tom en floortom hebben het oude 3 hoekige logo en zijn van de Tonny Nuser serie.


Handtekening van de meester.

Maar goed, ik miste dus 22 lugs, bassrods, een tomhouder, bassdrumpootjes, floortompoten, en de juiste vellen. Rob had misschien nog wel een paar lugs, maar 22, dat zou moeilijk worden. Ik kreeg van hem de mailadressen van Ronald Wildschut en Michel Louwere die volgens hem nog wel iets konden hebben. Michel had niets maar via hem kwam ik in contact met Luuk Adams en hij had 14 tomlugs met spanschroeven, 8 bassdrumlugs, 6 T-rods met klauwen, 2 bassdrumpootjes en 1 tomhouder voor me. Geweldig! En Ronald kon mij aan nog wat lugs helpen. Volgens hem zijn de floortombrackets moeilijk te vinden maar gelukkig zitten die nog op mijn set. Zo heb ik in een redelijke tijd bijna alle ontbrekende onderdelen kunnen bemachtigen.


Gepoetste hardware.

Dan begint het echte werk: alles uit elkaar halen, reinigen en poetsen. De wrapping van de ketels is verbazingwekkend goed , gezien het feit dat ze onder een berg troep vandaan kwamen. Nauwelijks verkleuring, de logo’s zijn nog helemaal mooi en het chroomwerk vies, maar niet verroest. Onder de laag vuil kwam een pareltje tevoorschijn. De nog ontbrekende floortompoten, de laatste 2 basdrumpootjes, een koebelstandaardje en een mooi bekkenstandaardje voor op de bassdrum heb ik handmatig laten draaien door de achterbuurman van Piet, die machinebankwerker is.


Piet Klaassen aan 't werk.


Ongepoetste floortom bracket.

De snare is geen Tonny Nuser, maar een iets later exemplaar met sterlogo  en al een 14 inch versie, dus een paar Remo ambassador velletjes, een nieuw snarenmatje, het mechaniekje een beetje smeren en klaar. Piet Klaassen vertelde mij dat hij nog een fabriekje in voormalig Oost-Duitsland wist, met een directrice van 80-plus, waar nog handmatig plastic vellen in ’oude maten’ gemaakt worden. Met Piet’s hulp hebben we voor de beide toms vellen (32 en 40 cm) en het slagvel voor de bassdrum (50 cm) besteld en erop gezet. Het bassdrumvoorvel (50cm) was lastiger, omdat ik perse een ’oude look’ wilde, maar Remo Fiberskin niet in cm maten leverbaar zijn. Piet kwam op het idee om het grootste Remo Fiberskin floortomvel te bestellen, een 20 inch. Met een beetje kunst en vliegwerk hebben we het vel om de bassdrum gekregen en de houten spanranden eromheen gespannen. Het ziet er geweldig uit en met mijn 30 jaar ervaring als reclame ontwerper/dtp’er was het een peulenschil om het klassieke Westend logo voorop de bassdrum te tekenen.


Eindresultaat 1.

De hardware die ik wil gebruiken zijn de bekende ovale buizen van de Premier Lokfast series. Die gebruik ik ook met mijn Royal set en ik vind ze prachtig, al zijn ze dan iets jonger dan de Westend set. En ik heb een oud Premier koebelletje op de bassdrum zitten. Als enige wens hoop ik nog het originele Westend boekje ’The Westend Story’ (geschreven door Andy Portasse en Rob van der Werf) te vinden, dat nergens meer te koop is. Misschien dat iemand er nog een over heeft?


Eindresultaat 2.

Een leuke bijkomstigheid is dat ik nu een drumstel heb, genoemd naar een geweldige drummer, Tonny Nusser. Tonny was een vriend van Piet Klaassen en toen Piet een keer, ergens in 1988 een vriend uit de brand hielp door het geluid te verzorgen bij Pia Beck en haar trio, hoefde ik niet lang na te denken toen hij vroeg of ik mee wilde… Pia, met begeleiding van bassist Henk Haverhoek en op drums…. Ja hoor.. Tonny Nusser. Wat had die man, toen nog een stuk jonger, een fabelachtige techniek. En humor hè? In een break, liet hij zijn stokken over de achter hem hangende verwarmingsradiator ratelen… Pia verschrikt omkijken en de zaal plat van het lachen.. Een showman tot en met, en een geweldige drummer.


Tonny Nusser en zijn Westend model Tonny Nuser.

Op 7 juli 2018 speel ik met mijn band Cruise Control op de Saturday Night Cruise, de Werf, Zichtenburg in Den Haag (mooier kan het haast niet), georganiseerd door Amerikaanse autoclub The Cruise Brothers. Daar krijgt mijn Westend drumstel zijn vuurdoop… Terug in Den Haag, dan is de cirkel rond… 


De vuurdoop!

Ik wil langs deze weg graag Rob, Piet, Ronald, Michel, en Luuk bedanken voor hun hulp bij de restauratie van mijn Westend drumstel, en in het bijzonder de firma J. de Hooge & Zonen voor hun prachtige product.

Jeroen Engelberts

Edit AP/RvdW: Dank je wel voor dit mooie verhaal, Jeroen!


Vorige pagina: De Metamorfose (2)
Volgende pagina: De Marathon, de enige echte