Print deze pagina

De Metamorfose (1)

De circa 50 jaar oude Westend set die sinds eind 2011 in het bezit is van saxofonist (!) Benjamin Herman, is in januari 2012 door Thijs van der Heijden (CustomDrums.nl) stevig aangepakt en onder meer voorzien van een nieuwe wrap. Het bleek een forse klus om de set, die in 2010 was bekleed met een glitter paarse wrap, op te knappen tot een hedendaagse, speelklare kit die weer een groot aantal jaren meekan.

De Westend set zoals Benjamin 'm in zijn bezit kreeg.

Na verwijdering van de hardware op de ketels, moest de paarse wrap worden gestript. Dit bleek nog wel mee te vallen. Wat bepaald niét meeviel, was het verwijderen van het door De Hooge gebruikte boekbinderslinnen en boekbinderslijm dat in de jaren ’60 werd aangebracht tussen bekleding en ketel. Dat dit geen gemakkelijke opgave bleek, was enigszins te voorzien (De Hooge maakte zijn sets immers voor de “eeuwigheid”), maar dit viel ronduit zwaar tegen. Door intens schuren zijn de resterende linnen- en lijmresten van de ketels verwijderd en zijn ze mooi vlak. Daarmee was Thijs echter nog niet klaar.

Na verwijdering van de bekleding.


De linkerhelft is geschuurd, de rechterhelft nog niet.

De nieuwe wrap, Continental Pearl, die de originele wit parelmoer bekleding uit de jaren ’60 uitstekend benadert, loopt op de bassdrum, snare en floortom niet geheel door tot de bearing edges, zodat andere vellen er zonder geweld opgezet kunnen worden. Omdat de snare en de floortom beide precies 14” zijn, is gekozen voor Aquarian American Vintage vellen, die net iets ruimer vallen dan de reguliere vellen.

De kleine tom (12” min, dus “under sized”) werd bespannen met Remo Ambassador coated, waarbij de wrap wél doorloopt tot de bearing edges. Voor de snare werd een geheel nieuw snare-bed aangebracht, omdat het oude snare-bed niet werkte met de hedendaagse Aquarians.

Van de bassdrum (18” plus, 19” min, waarvan de originele kalfsvellen werden teruggeplaatst), zijn de bearing edges door Thijs opgestrakt. Wel is het originele profiel zoveel mogelijk gehandhaafd, om de klank niet te veel te veranderen. Tenslotte is de gehele set aan de binnenzijde voorzien van een dun laagje olie, om verdere uitdroging van het hout te voorkomen.

Dun laagje olie op de binnenzijde ketels, hier de kleine tom.


Omdat er een erg krappe deadline zat aan het project had Thijs geen tijd meer om foto’s te maken van het eindresultaat. Joost Kroon was zo aardig in de studio in Amsterdam een aantal foto’s te maken. De fraaie Westend kit van Benjamin Herman is te beluisteren op de soundtrack van "Deal" (een Nederlandse speelfilm geregisseerd door Eddy Terstall met Teun Kuilboer in de hoofdrol), waarvoor Joost Kroon de drumpartijen voor zijn rekening nam.

Het eindresultaat.





De studio-opstelling.


Joost Kroon.


Foto’s: Thijs van der Heijden en Joost Kroon. Met dank!

 


Vorige pagina: Scheveningen Toen
Volgende pagina: De Metamorfose (2)