Print deze pagina

Allerlei


Van Jacqueline Modde, die Bram de Hooge goed kende, ontvingen we in december 2016 een leuke anekdote. We citeren: " Een verhaal dat me altijd bij is gebleven ging over de laatste Westend set die hij (Bram) had gemaakt. Bram ging de zaak sluiten en hij had nog 1 onverkochte set, en er kwam, wat hij 'een verwend rijkeluiszoontje' in de zaak die de set wilde kopen. Hij zei tegen het joch: 'nou, laat maar eens horen hoe je erop drumt', en volgens Bram kon hij er niks van, niet eens een behoorlijke roffel geven, dus toen zei hij tegen het joch: 'je krijgt hem niet, ik verkoop hem niet aan jou, ga jij eerst maar eens les nemen en behoorlijk leren drummen'. Hij had er jaren later nog steeds plezier in, en zei dat hij zijn laatste set alleen aan iemand wilde verkopen die goed kon drummen. Omdat hij toch zijn zaak ging sluiten kon hij het zich permitteren om 'geen parels voor de zwijnen te gooien', zoals hij het uitdrukte." Dank dat je dit wilde delen, Jacqueline! 
----------------

De zaak van Henk Suiker op de Vaillantlaan 286 in Den Haag. Henk Suiker was een begrip, maar anders dan de muziekzaken van Nico Servaas en Bas van der Rest. Met Henk viel goed te onderhandelen. Dacht je. Een bekende uitspraak van Henk Suiker was: "Je maakt me helemaal arm", als je meende dat je een goede deal gesloten had. Geloof ons, de enige die er armer van werd was de muzikant.  Met een beetje geluk vond je bij Henk Suiker een ingeruilde Westend snare of misschien wel een complete kit. De zoon van Henk, Ronald Suiker, zette later de zaak voort aan de Waldeck Pyrmontkade 89, tot ook deze winkel gesloten werd. De onderstaande foto komt van het Haags Gemeentearchief.


----------------

Op 12 september 2013 ontvingen wij van Rob Moscou een compleet exemplaar van "Rythme, maandblad voor jazz-, dans- en amusementsmuziek". Het betreft nummer 99, van de 9e jaargang, gedateerd 15 december 1957, met daarin onder veel meer een artikel over Louis de Lussanet die "slaat op Nederlands fabrikaat". Het artikel (met dank aan Rob Moscou!) vindt u hier
----------------

Jerry Göbel, van de groep September, waarin ook Jan de Hont (De Maskers) speelde. De fraaie drumkit van Jerry is onmiskenbaar Westend (met Ludwig snare: LM400, oftewel de Supraphonic), maar enigszins verbouwd met Ludwig-onderdelen. Jerry meldde ons dat de bassdrum 26" is en dat hij het drumstel had gekocht van Cor van der Beek (Shocking Blue). Cor stapte over op Rogers. Het Westend drumstel is niet meer in het bezit van Jerry.


Foto in dank ontvangen van Jan de Hont.
----------------

Op de foto hieronder de Westend set van Andy Portasse zoals hij die aantrof toen hij hem kocht van Frank Gelauf in Den Haag. Deze geheel complete en in uitstekende staat zijnde set stond vele jaren werkeloos bij Frank op zolder. Hardware demonteren, schoonmaken, poetsen, nieuwe vellen, Westend snarenmatje ontroesten, vilten demper in de snare aanbrengen en de Westend is weer alsof 'ie zo uit de werkplaats van De Hooge komt.
Op de tweede foto ziet u Dressmen, met Frank Gelauf en deze Westend set in het voorprogramma van Q65 in het openlucht theater in het Zuiderpark, Den Haag, in 1969.  




----------------

Uit de uitgave "100 Jaar Jazz in Den Haag", auteur Arie van Breda, uitgeverij De Nieuwe Haagsche, jaar van publicatie: 2000, met betrekking tot de jaren '50, te vinden op pag. 392:

"Voor drummers was er goed nieuws uit het Westeinde. De firma Westend van de gebroeders De Hooge bouwde uitstekende drumsets voor harmonieorkesten. Maar zij vonden ook een jazzmarkt. Zij maakten een speciaal "Model Tonny Nuser" op aanwijzing van Tonny zelf. Diverse Haagse drummers haalden hun spullen daardoor bij Westend." 
----------------

Van John Engels wordt nog wel eens gedacht dat hij op Westend speelde. Navraag bij John leerde ons dat dat niet het geval is; hij heeft nooit een Westend gehad. Wél stapte John de winkel op het Westeinde met regelmaat binnen voor stokken of vellen.
----------------

We ontdekten een reclame-prentbriefkaart van de firma J. de Hooge waarop een overzicht van het (parade)trommel-assortiment is afgebeeld. Gezien het gebruik van het driehoekslogo op een van de trommels dateren wij de foto tussen ca. 1954 en ca. 1958.


----------------

Bij de firma De Hooge wordt altijd over "kuipen" gesproken, beslist nooit over "ketels", zoals dat tegenwoordig gebruikelijk is. Ook het woord "trom" wordt gebruikt.
----------------

Van Margriet de Hooge ontvingen we een aardige anekdote, die zich in Rotterdam afspeelt:
Justus de Hooge (oprichter Fa. J. de Hooge) kocht omstreeks 1910 voor een prikkie de volledige inhoud van een gezonken Rotterdamse dekschuit, waarvan hij wist dat er o.a. Hohner (mond)harmonica’s aan boord waren. Iedereen twijfelde aan de zin van deze actie, maar Justus wist dat deze harmonica’s waren verpakt in plaatijzeren bekleding en waarschijnlijk volledig intact boven water zouden komen. Hij had volkomen gelijk en verkocht ze allemaal.
----------------

Cabaretier Wim Kan laat in de jaren '50 een aantal speciale kindertrommeltjes voor zijn ABC Cabaret produceren bij de gebroeders De Hooge op het Westeinde.
----------------

Jaap Mossel nam de moeite en was zo vriendelijk (dank je wel, Jaap!) ons onderstaande foto toe te zenden. We zien na verwijdering van de (dubbele) tomhouder op de bassdrum, de verkleuring van de bekleding. Ons valt 't bepaald niet tegen, zeker in aanmerking nemende dat Jaap vanaf januari 1967 tot op de dag van vandaag in meerdere bands met deze Westend set speelt.


----------------

De gebroeders De Hooge maken vrijwel geen reclame in de vorm van advertenties e.d. Wel kennen we asbakken in twee varianten, die de naam van de firma, plaats, telefoonnummer en het Westend sterlogo bevatten. De asbakken zijn in kleine oplage gemaakt en er zijn ons slechts drie exemplaren bekend. Ze werden een enkele keer weggegeven aan kopers van een Westend drumstel. Let op de foutieve schrijfwijze op de tweede foto: West End.




----------------

Westend ketels bevatten nooit "chassisnummers", als bij de grote Amerikaanse merken. Een precieze datering van de ketels is feitelijk niet mogelijk. Af en toe wordt in de ketel een handgeschreven datum aangetroffen.
----------------

Bram de Hooge levert zijn drumstellen gestemd af. Bram bouwt drumstellen en bedenkt praktische oplossingen voor drummers, maar kan opmerkelijk genoeg zelf niet drummen.
----------------

Jaap Mossel betaalt 1.125 gulden voor zijn shell-set (zonder snare drum, op de kwitantie door Bram "side" genoemd) in januari 1967. De kleur van de set is "goud-glitter", maar op de kwitantie vermeldt Bram "zilver-glitter", al staat er letterlijk "ziver-glitter".



----------------

In augustus 1962 verzekert Henk Rijnberg zijn Westend drumstel op basis van aankoopbedragen, in guldens:
Basdrum Westend: 259,-
Tom tom Westend, 2x: 290,-
Staande tom Westend: 205,-
Snare drum Westend: 195,-
Hihat, Premier: 65,50
Zyn bekken, 36 cm: 86,40
Voetpedaal Westend: 55,-
Snare standaard: 22,50
Bekkenstandaard, 2x: 60,-
Afslag bekken, 45 cm: 138,50
Afslagbekken, 50 cm: 163,50
Koppeling, 2x: 39,50
----------------


Vorige pagina: Actueel, archief
Volgende pagina: Scheveningen Toen